Czesław Bielecki Czesław Bielecki
473
BLOG

Pojęcie o pojęciu

Czesław Bielecki Czesław Bielecki Osobiste Obserwuj temat Obserwuj notkę 9

Obserwując publiczne debaty mam nieodparte wrażenie, że brak w nich często już nie tylko pojęcia o wyobrażeniu, czym jest własność, prawo, wolność, demokracja, sprawiedliwość. Brak pojęcia o pojęciu.

Po debacie zatytułowanej "Ekonomia myślenia" (na temat mojej książki "Głowa. Instrukcja użytkowania") w Polskim Towarzystwie Ekonomicznym prezes, prof. Elżbieta Mączyńska, namawiała mnie, żebym napisał słownik pojęć Bieleckiego. Biłem się z myślami, czy zadanie nie jest zbyt ambitne na mój inżynierski umysł. Ale skoro kiedyś odkryłem, że Polacy kłócą się częściej, gdy rozmawiają po polsku, może warto przynajmniej spróbować opracowania słownika pojęć względnie jednoznacznych, a bezwzględnie użytecznych.

Nie chodzi tylko o wymienione na wstępie pojęcia z najwyższej półki, dodając do nich np. słowa takie jak "opozycja", "administracja" czy "sądy". Jest jeszcze: salon, teatr, miasto, barbarzyńcy, cywilizacja, stereotypy, statystyka, ulica, agenda, pieniądz, czas. A propos tych ostatnich. Twierdzę, że czas jest pieniądzem polityki. Skądinąd nikt i za żadne pieniądze nie kupi sobie straconego czasu, o czym zapominają kolejni rządzący.

O tym, czym była opozycja w latach 70. jeszcze przed "Solidarnością" i jak wyglądały nasze debaty pod okiem i uchem SB mówimy w filmie o Salonie Walendowskich. Niech oglądają ci, co chcą mieć  pojęcie o pojęciu, czym jest wolność bezprzymiotnikowa i ponadczasowa. Ta, która jest w nas. Lub jej nie ma, bo chcemy dostać paszport do lepszego świata.

Link do filmu "Salon":

https://www.youtube.com/watch?v=m7XI_jKgnNM&t=31s


Czesław Bielecki

http://www.bielecki.pl/ http://www.dim.com.pl/

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości